Kymmenen vinkkiä esiintyjälle

Tommi puhumassa Educa-messuilla keväällä 2015. Kuvakaappaus: Yle Oppimisen taltioinnista

Kävin muutama kuukausi sitten luennoimassa sosiaalisesta mediasta erään koulun vanhempainillassa. Koulu oli pyytänyt myös toisen alustajan puhumaan tilaisuuteen. Hän pyysi minulta vanhempainillan jälkeen palautetta omasta osiostaan ja koska kouluttaja koki palautteeni hyödylliseksi, päätin kirjoittaa kymmenkohtaisen listan rohkaisemaan eri alojen asiantuntijoita.

1. Esittele itsesi

Vaikka olisit ainoa puhuja tilaisuudessa, on tärkeää että mainitset kuka olet ja mistä roolista käsin olet tilaisuudessa puhumassa. Kerro omasta taustastasi ainoastaan sen verran, että kuulijat voivat arvioida asiantuntijuuttasi suhteessa puheenvuoroosi. Pyri siihen, että pääset ensimmäisen minuutin aikana aiheeseen josta olet puhumassa. Muista ettet ole epätoivottu vieras. Sinut on pyydetty puhumaan, koska olet asiantuntija ja yleisö haluaa kuulla mitä sinulla on sanottavana. Älä pyytele anteeksi tai vähättele omaa osaamistasi, vaikka olisit kouluttamassa toisen asiantuntijan tilalla.

2. Kannusta keskeyttämään

Aloitan omat esitykset yleensä toiveella yleisölle; “keskeyttäkää minua mahdollisimman paljon”. Vuorovaikutus pitkin esitystä ja tunne siitä, että asiantuntija on lähestyttävä ja kiinnostunut yleisön mielipiteistä, pitää yleisön mielenkiinnon yllä ja parhaimmillaan aktivoi yleisöä haastamaan luennoitsijaa. Rohkaise kysymään kysymykset heti sen sijaan että jättäisit esityksen loppuun aikaa keskustelulle. Siinä vaiheessa kun luennoitsija lopettaa esityksensä, menettää merkittävä osa yleisöstä kiinnostuksen vuorovaikutukseen kodin tai kahvitauon kutsuessa.

3. Aloita kysymyksellä tai tarinalla

Suomalaiset arvostavat asiantuntijuutta ja vakavuutta, joten jätä alkuvitsit koomikoille ja runot runoilijoille. Esityksen alussa yleisö ei vielä tunne sinua ja vitsit tai runot aiheuttavat lähinnä kiusaantumista. Käytä mieluummin ajatuksia herättäviä kysymyksiä, joihin yleisö voi vastata viittaamalla tai tarinalla, johon yleisö voi samaistua. Myös metaforat ja aiheeseen liittyvät kuvat voivat suunnata yleisön ajatuksia esityksen sisältöön. Mistä päästäänkin kohtaan neljä -

4. Käytä (hyviä) dioja!

Tunnin istuskelu hyvääkin puhujaa kuuntelemassa voi käydä pitkätoikkoiseksi, jos esitys ei tarjoa mitään katseltavaa. Jos et halua kilpailla älypuhelimien kanssa, suosittelen lämpimästi luopumaan tekstipainotteisista dioista. Mikäli tarvitset tekstidioja muistaaksesi mistä olet puhumassa, tulosta diat itsellesi ja korvaa teksti kuvilla, videoilla, kaavioilla, yksittäisillä lauseilla ja kuvakaappauksilla tai uutisotsikoilla. Voit etsiä Creative Commons -kuvia tai ostaa sopivia kuvia kuvapankeista. Mikäli käytät videoita, pidä ne lyhyinä.

5. Katso eteenpäin

Yksi tavallisimmista virheistä, jota hermostunut tai kokematon esiintyjä toistaa on katseen kääntäminen valkokankaalle. Kääntäessäsi selkäsi yleisölle kerrot jännittäväsi ja menetät kontaktin yleisöösi. Varmista että näet samalla esityksesi ja yleisön ja pyri jakamaan katsettasi tasapuolisesti. Vältä valikoimasta yksittäistä henkilöä yleisöstä katseesi kohteeksi ja muista huomioida myös etusektoristasi sivulla istuvat osallistujat. Voit poiketa tästä yleisohjeesta halutessasi erityisesti ohjata yleisön huomion dialla näkyvään sisältöön.

6. Rakenna valmiiksi erilaisia esityksiä

Oletko koskaan kuunnellut asiantuntijaa, joka ajallisten rajoitusten vuoksi toteaa “Hypätään näiden yli” tai “Nämä eivät koske teitä” ja hyppii kiinnostavilta vaikuttavien diojen yli? Käyttämällä samaa diaesitystä kaikissa tilanteissa kouluttaja viestii yleisölle välinpitämättömyyttä ja sitä että pitää omaa aikaansa yleisön aikaa tärkeämpänä. Valmistele ennakkoon moduuleita asiantuntemuksesi eri osa-alueista, joita voit yhdistellä käytettävissä olevaan aikaan sopiviksi kokonaisuuksiksi. Jos sinulle annetaan vain 20 minuutin puheenvuoro koulutuspäivästä, ei tilaisuuteen kannata mennä 90 minuutin diaesityksellä. Mieti ja jos mahdollista niin kysy, mistä kohderyhmäsi on erityisesti kiinnostunut ja pyri räätälöimään esityksesi yleisön tarpeisiin. Jos et kuitenkaan ole ehtinyt valmistelemaan esitystäsi, niin älä mainitse siitä yleisölle.

7. Keskity olennaiseen

Mitä syvempi on asiantuntijan asiantuntemus, sitä enemmän on tietoa jonka haluaisi yleisön tietävän. Vuosien aikana omaksuttua tietoa ei kuitenkaan pysty välittämään tunnissa, joten tärkeimpien viestien tunnistaminen on oleellista. Mieti tärkeimmät viestisi ja rakenna esitys niiden ympärille. Voit myös kerrata viestisi esityksen lopuksi.

8. Anna tilaa keskustelulle

Yleisön kysymykset ovat pääsääntöisesti diaesitystäsi tärkeämpiä. Esitykseen voi sisällyttää selkeitä keskusteluaiheita tai kysymyksiä yleisölle rohkaisemaan keskusteluun. Jos yleisöllä on paljon kysymyksiä anna keskustelulle riittävästi aikaa ja varaudu karsimaan esityksestäsi viimeiset diat. Vinkki: pääset suoraan esityksen viimeiseen diaan End-painikkeella, jolloin et joudu pikakelaamaan viimeisiä dioja. Huomioi myös mahdolliset tilan, verkkolähetyksen ja äänentoiston asettamat rajoitukset keskustelulle.

9. Kerro kuulemastasi

Paina mieleen yleisön kertomia kokemuksia ja tarinoita ja viittaa niihin myöhemmissä koulutuksissasi. Vertaisten kokemukset ja ratkaisut asioihin voivat olla kiinnostavia ja antavat esitykseesi väriä. Parhaimmillaan ne voivat saada yleisösi nauramaan. Jos kuulet kiinnostavan kokemuksen, kerro että saatat käyttää tarinaa tulevissa koulutuksissa. Tarinat on kuitenkin hyvä kertoa nimettöminä.

10. Pyydä palautetta

Ainoa tapa kehittyä kouluttajana on saada palautetta omasta esiintymisestä. Voit pyytää yleisöltä palautetta esityksen aikana täytettävällä paperilomakkeella tai verkkolomakkeella esityksen jälkeen. Jos olet jo varma esiintyjä, voit myös hyödyntää kouluttajia arvioivaa Luennoitsija.fi-palvelua, jolloin saamasi hyvä palaute markkinoi samalla sinua.

Lopuksi haluaisin esittää pyynnön kaikille tilaisuuksien järjestäjille ja luennoitsijoiden esittelijöille. Älä koskaan harmittele yleisölle, jos osallistujamäärä on pienempi kuin toivoit. Kommentit kuten “harmi että meitä on tänään näin vähän” aloittavat tilaisuuden alavireellä ja vaikeuttavat esiintyjän työtä.

Parempia koulutuksia toivottaen,
Tommi Tossavainen
Nettiguru.fi

Creative Commons -lisenssi

Tämä teos, jonka tekijä on Tommi Tossavainen, on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.