Pian kaikki pelaavat digitaalisia pelejä

60-luvulla leikittiin Barbeilla, 70-luvulla Legoilla, 80-luvulla Transformerseilla ja 90-luvulla Disney-elokuvien tuotteilla. Tämän vuosituhannen ajan lapset ovat kuitenkin pelanneet digitaalisia pelejä innolla joka muuttaa yhteiskuntamme. Pelaamisen yleistymisen vauhti on ollut niin nopeaa, että me aikuiset tarvitsemme pelikasvatusta.

Lue: Pian kaikki pelaavat digitaalisia pelejä

Timantit ovat digitaalisia

Growtopia, Clash of Clans, Hay Day, Candy Crush ja Hearthstone ovat kaikki ilmaiseksi netistä ladattavia tai netissä pelattavia pelejä, joissa oikealla rahalla voi ostaa peliin lisäsisältöä, kuten pelihahmoja, esineitä, rakennuksia ja kortteja tai nopeutaa pelin kulkua. Ostaminen peleissä tapahtuu esimerkiksi timanteilla.

Lue: Timantit ovat digitaalisia

Kasvattajan kielletyt sanat

Muistatko ne lapsuuden kesäpäivät kun juoksit paljain jaloin kuumalla rannalla? Entä sen metsäretken, jolloin poimit ämpärin melkein täyteen mustikoita ihan itse? Muistatko vielä mitä leikit iltapäivisin tai ne illat kun päivystit lankapuhelimen ääressä odottaessasi ystävän puhelinsoittoa? Ja entäs ne tunnit pulkkamäessä tai lumilinnaa rakentaen? Silloin kun talvetkin olivat vielä lumisia?

Lue: Kasvattajan kielletyt sanat

Kymmenen vinkkiä esiintyjälle

Kävin muutama kuukausi sitten luennoimassa sosiaalisesta mediasta erään koulun vanhempainillassa. Koulu oli pyytänyt myös toisen alustajan puhumaan tilaisuuteen. Hän pyysi minulta vanhempainillan jälkeen palautetta omasta osiostaan ja koska kouluttaja koki palautteeni hyödylliseksi, päätin kirjoittaa kymmenkohtaisen listan rohkaisemaan eri alojen asiantuntijoita.

Lue: Kymmenen vinkkiä esiintyjälle